Restorative Destructive
Vystavující umělci: Alex Selmeci & Tomáš Kocka Jusko
Kurátoři: Ján Gajdušek & Tereza Havlovicová
Vernisáž: 11. 10. 2022, galerie Holešovická Šachta, Bubenská 14, Praha 7
Výstava: 11. 10. – 13. 11. 2022
FB event: https://fb.me/e/3NfEJAyvO
Výstava Restorative Destructive je nahlédnutím do pomalého plynutí tvorby dvojice umělců Alex Selmeci a Tomáše Kocka Jusko, kteří v Holešovické Šachtě vytvořili instalaci jako výsledek pozvolného a dlouhodobého ohledávání vybraného tématu. V jeho rámci podstupují vystavená díla proces, který bychom mohli nazvat velmi detailní materiálovou a obsahovou proměnou, evolucí, či vývojem. Výchozím bodem tvorby vystavených objektů je inspirace užitým předmětem.
V první místnosti je jím kytice, jež se právě zasekla v rukávu domnělého kouzelníka, je tedy zastavena v momentu nezdařeného, přerušeného triku a pohybu, který měl zůstat nezpozorován. Vzniká tak napětí mezi zatajeným a odhaleným, mezi očekáváním a překvapením. Nástroje ze série Samples stojí na zvláštním pomezí umění a designu. Nechávají nás sledovat křehký moment svého přerodu. Podobně jako je v přírodě zrození magickým okamžikem, kterým začíná život, vystavené objekty nás přivádí zpět k tomuto bodu. Předměty postupně získávají jinou podobu, jako by věci kolem nás mohly zažívat svůj vlastní materiální vývoj a růst a bylo možné sledovat jejich pomalou cestu k výslednému tvaru. Užitá funkce je však upozaděna, předměty se proměňují v další verzi sebe sama, aniž by bylo patrné, v čem spočívá jejich evoluční zdokonalení. Divák je znejistěn nejen touto skutečností, ale i tím, že materiály jsou často iluzorní a při bližším zkoumání zjišťujeme, že se dřevo dřevem pouze zdá. Je to kouzlo, iluze i jemná ironie.
V druhé místnosti je inspiračním zdrojem palička, historická rekvizita šaška, který ji mohl používat jako hudební nástroj, součást hry nebo konverzačního partnera a promlouvat skrze ni. Je zde patrný zájem autorů o nástroje vyřazené, pod vlivem technologického vývoje postrádající či ztrácející v aktuálním světě svou funkci. A tak je opět připomínán tok času a nemožnost odhadnout, co bude v dalším období zapomenuto, co naopak využito a posunuto dál. Tuto otázku můžeme vztáhnout i sami na sebe. Jakou hodnotu mají činnosti a aktivity, kterým věnujeme svůj čas? Jsou přínosné nám či našemu okolí? A pokud ano, tak z dlouhodobého či krátkodobého hlediska? Vystavené pletené koše z ocelových pruhů jsou inspirovány esejí The Carrier Bag Theory of Fiction Ursuly K. Le Guin a názorem, že náš technologický vývoj stojí na rozvoji nástrojů určených k boji či demonstraci moci. Díla tak kontextualizují potřebu, abychom tento stav změnili a vědu a technologie chápali jako nádoby sloužící naopak k ochraně a uchování zdrojů. Což je v současnosti, kdy na Ukrajině zuří válka, téma více než aktuální.
Alex Selmeci (*1994, Rožňava) a Tomáš Kocka Jusko (*1994, Košice) studovali v Ateliéru současného obrazu na Fakultě umění TUKE v Košicích a v současnosti pokračují ve studiu v Ateliéru intermediální tvorby II Dušana Zahoranského, Pavly Scerankové a Romana Štětiny na Akademii výtvarných umění v Praze. Jejich umělecké projekty byly prezentovány na několika sólových (Galeria TIC, Brno; Berlínský model, Praha; Východoslovenská Galéria, Košice; Temporary Parapet, Bratislava; VUNU Gallery, Košice) a skupinových výstavách (FUTURA Gallery, Praha; Galerie Jelení, Praha; Hotdock Project Space, Bratislava; GAVU, Cheb). V roce 2019 absolvovali rezidenční pobyt v kulturním centru Banská st a nica a v roce 2020 rezidenci v AIR FUTURA v Praze.
Výstavní program Galerie Holešovická Šachta v roce 2022 probíhá za finanční podpory Magistrátu hlavního města Prahy.
Náhled do expozice:
Foto: Ondrej Rychnavský
Nejnovější komentáře