Argišt Alaverdyan: Role-playing
Zatímco čteme tento text, mohou se nám například vybavit naše minulé prožitky nebo současné obtíže, které narušují naše soustředění. Americký psycholog William James přirovnával tyto každodenní prožitky vědomí k proudu, který neustále plyne, navzdory občasnému přerušení a změně směru. Toto dlouhodobější pozorování vyústilo v to, že se mi začali objevovat ve skicách figury vycházející z RPG.
Chtěl jsem pomocí obrazů stimulovat proud myšlenek o tom, jak se naše role v různých sociálních situacích či fikčních světech proměňuje. Jinak řečeno tím, čím jsme teď, tím jsme nemuseli být včera a nemusíme tím být zítra.Název výstavy Role-playing se dá chápat jako odkaz na hru Dungeons & Dragons, která byla poprvé vydaná v roce 1974 v USA. Česká verze Dračí Doupě byla vydaná v roce 1990 a má trošku jiná pravidla. V „dračáku“ si hráči vytvářejí fiktivní postavy, které se vydávají na imaginární dobrodružství ve fantasy světě. V reálném životě se do jiné role můžeme dostat snadno, když si například na sebe vezmeme jiné oblečení. V pokročilejším případě, když se staneme cosplayery, kteří se snaží v kostýmech napodobit chování, pohyb a řeč postavy, za kterou aktuálně vystupují. Kombinace „dračáku“ a cosplay je pak LARP, který však na rozdíl od cosplaye obvykle nemá žádné publikum.
Naše role ve společnosti se samozřejmě také neustále mění na základě místa, času a pozice, ve které momentálně jsme. Dobrým simulátorem proměn rolí jsou společenské hry a videohry. Začíná být zřejmé, že videohry už nejsou nějaká okrajová média, ale že začínají ovlivňovat celou kulturu. Některé hry mají schopnost nasimulovat skutečný proces, abychom se nad tím mohli kriticky zamyslet i v reálném světě. Tzv. „vysoké umění“ dlouho obcházelo velkým obloukem videohry, žánr fantasy či anime z předsudku, že se vždy jedná o něco pokleslého. V současnosti se však ukazuje, že s tím dokáže nová generace, která v těchto světech vyrůstala, kriticky pracovat.
Děkujeme za podporu Městské části Praha 7, Nadaci pro současné umění Praha a GESTOR Ochrannému svazu autorskému.
Nejnovější komentáře